Při jedné prohlídce na STK jsem měl špatně seřízená přední tlumená světla, což patří mezi nebezpečné závady. Hned vedle byl servis, proto jsem si řekl "není problém". Ale v kanceláři mi řekli, že zrovna dnes tam není nikdo, kdo by mi světla seřídil. A najednou tu byl problém, protože bez červené známky už nemůžu odjet po vlastní ose ! |
Jestli se chcete takovéto situaci vyhnout (a nejezdíte na předběžnou
prohlídku), seřiďte si přední světlomety sami a bude po problému (a navíc ušetříte
asi dvě stovky). Anebo pokud nevíte proč na vás v noci protijedoucí řidiči blikají ... |
Světlomety pro dálkové a tlumené světlo se seřizují podle většiny předpisů v nezatíženém stavu,
ačkoli je to nejméně pravděpodobný stav v provozu. Přesné seřízení polohy světlometů se provádí podle osvětlené
plochy na zkušební stěně nebo podle obrazu světla na matnici zkušebního přístroje - regloskopu. Vy si tedy nyní
můžete seřídit tlumená světla prvním způsobem, potřebujete k tomu kromě barevné křídy vodorovnou plochu o délce asi 10 metrů a na jejím
konci kolmou a rovnou stěnu vysokou alespoň 1 metr. Že by to mělo být za soumraku nebo v noci snad nemusím zdůrazňovat.
Nezapomeňte také nahustit pneumatiky na správný tlak. |
|
|
|
|
Poznámka: Pokud máte halogenové žárovky, nenechávejte světlomety svítit příliš dlouho, pracujte rychle, protože vydávají značné teplo.
Skla nejsou chlazena proudem vzduchu jako za jízdy a může dojít k poškození žárovek. Pokud není rozhraní světla a stínu ostré, je žárovka vadná.
Přesnost seřízení světlometů je závislá na dodržení popsaných úkonů, tímto ale nejsem zodpovědný za případné škody, vzniklé v přímé souvislosti nebo následkem
tohoto seřízení. |
Prameny: J. Šťastný, B. Remek : Autoelektrika a autoelektronika. T. Malina 1997 M. R. Cedrych : Škoda 105/120 údržba, seřizování a opravy svépomocí. NADAS 1977 |
---|