Projekt Pinto

Jak vznikl projekt Pinto
Americký Ford začal v pozdních 60-tých letech plánovat novou třídu malých (podle standartů severní Ameriky) automobilů a v roce 1970 tak představil novou modelovou řadu Pinto. Tento nejmenší vůz z Dearbornu byl původně nabízen se dvěma motory: s britským čtyřválcem "Kent" o objemu 1,6 nebo s novým dvoulitrovým motorem s rozvodem OHC označeným "Pinto" (s dvojitým karburátorem Weber dosahoval výkonu 98 koní). Od samého počátku byl "Pinto" s vačkovým hřídelem nad hlavou a pětkrát uloženým klikovým hřídelem považován za motor světové konstrukce, určený k použití v mnoha rozdílných nových modelech.
Spíše vysokým a úzkým jej vytvářelo nové uspořádání hlavy válců s vačkovým hřídelem poháněným ozubeným řemenem. Dvojice ventilů na jeden válec byla umístěna proti sobě pod úhlem 15°, každý ventil byl poháněn vačkovým hřídelem přes ocelové vahadlo. Na rozdíl od motoru "Kent" měl konvenčně umístěný spalovací prostor v hlavě a byly v něm použity ploché písty. Přestože byl původně vyráběný evropským Fordem v Cologne, byl tento motor také dodáván do Detroitu do modelů Pinto a byl ihned v roce 1971 v nabídce u modelů Cortina Mk III a německého Taunusu TC.
Podle evropského zvyku měl další provedení v objemech 1294 cc, 1593 cc a 1993 cc a poháněl mnoho dalších Fordů až do pozdních 80-tých let, kdy byl nahrazen novým řadovým čtyřválcem se dvěma vačkovými hřídeli nad hlavou. Motory Pinto byly například poháněny modely Escort RS Mexico a RS 2000, Capri, Granada, Transit Van, ... a byly jich vyrobeny milióny.
Dovoz motorů do USA byl zastaven v roce 1974 (u motorů "Kent" již v roce 1973), protože americké modely kompletně převzal blízký příbuzný americký motor "Lima" (ve skutečnosti zvětšený motor "Pinto" o objemu 2301 cc), který byl postaven ve městě Lima v Ohiu. Řada motorů "Lima" byla v USA dokonce mnohem úspěšnější než "Pinto", jenž bylo jeho základem. Motor byl montován do široké palety kompaktních Fordů, včetně stále oblíbeného Mustangu.


Pramen:
Graham Robson : Cortina - The story of Ford's best-seller. Veloce publishing Plc 1998